وبلاگ نوشته های امیر نمازی (معلم اول)

نوشته های ادبی، آموزش نویسندگی خلاق، تجربه ها، آموخته ها، داستان ها و هر چه با واژه عجین است

وبلاگ نوشته های امیر نمازی (معلم اول)

نوشته های ادبی، آموزش نویسندگی خلاق، تجربه ها، آموخته ها، داستان ها و هر چه با واژه عجین است

وبلاگ نوشته های امیر نمازی (معلم اول)

نوشتن، زیباترین حسی است که تا سالیان سال باقی می ماند. هرکس می تواند بنویسد اما هرکس نمی تواند نویسنده شود و اثر برجای بگذارد. این وبلاگ، تلاش دارد تا عشق و شور نوشتن و نویسندگی را در شما ایجاد کند، پرورش دهد و با تراشی، فردای ادبیات را پربارتر کند. بیایید ادبیات و نوشتن را صادقانه دوست بداریم...

آخرین نظرات

توهم یکباره نویسی

دوشنبه, ۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۱ ب.ظ

 

توهم یکبار نویسی

امیر نمازی (معلم نوشتن و نویسندگی خلاق)

 

هیچ نوشته ای برای نخستین بار، همان یار دلربا و دوست داشتنی که هزار و یک باره در خیال می پروراندیم، نمی شود و نخواهد شد. هیچ کس، حتی بزرگانی که نامشان سال هاست سر زبان هاست نیز قادر به این نخواهند بود که به یک باره پشت میز بنشیند و نوشته ای بنویسد که الف تا ی اش کامل باشد و هزار باره تحسین بشنوند!

این نتوانستن و نشدن را نه عیب بدانید و نه نقصی که در وجود نویسنده یتان وجود دارد. ما زمانی که شروع به نوشتن می کنیم، سری پر از واژه ها و دغدغه مختلفی داریم که از پارگی لباس دیروز تا آن حرفی که باید می زدیم و نزدیم را در خود نگه داشته و دغدغه های فردا و پس فردا را نیز شامل می شود؛ پس چطور برخی ها توقع دارند که در میان این همه شلوغی ذهن، نوشته اول بهترین و بی نقص ترین نسخه باشد؟

شما در پوسته اول، تنها تصوراتتان از آن چیزی که قرار است در داستان رخ دهد و دورنمایی که در ذهن داشتید را روی کاغذ می آورید که کلافی سردرگم است و حتی مغز میلیون دلاری تان هم آن را به گردن نمی گیرد و در تلاش دوم، تازه باید گره‌های کور این کلاف را تک به تک باز کرده و ساختار کلی داستان را درست کنید و این اتفاقی است که بسیاری از آن غافل‌ اند یا عین بسیاری از چیزها، تمایلی به پذیرش آن ندارند...!

 

داستان، در نوشتن دوم و سوم، تازه متولد می شود و این پوست اندازی، گرچه سخت و طاقت فرساست اما به نفع داستان است. بگذارید نیمچه مثالی بزنم تا اهمیت موضوع بیشتر آشکار شود:

شما در تجربه اول پخت فلان غذا، ممکن است بسیاری از نکات و فن‌های خوشمزه شدن را ندانید و غذایی متوسط تحویل دهید! این تجربه، در دومین پخت کامل تر می شود و در سومین و چهارمین بار، دیگر نه غذا ته می گیرد و نه از رنگ و لعاب می افتد؛ این همان رازی است که این نوشته و مکتوب، قرار است برای شما بازگو کند...

 

نکته طلایی را یکبار دیگر می خوانیم و مرور می کنیم تا یکی از کور گره های ذهنی نویسندگان جوان و تازه کار را قدری باز کنیم:

« هیچ نوشته ای برای نخستین بار، همان یار دلربا و دوست داشتنی که هزار و یک باره در خیال می پروراندیم، نمی شود و نخواهد شد. خودتان را غول نزنید و توهم یکباره نویسی هم نداشته باشید که پوچ است و عمر خراب کن!

 باید آن را آرام آرام ایجاد کرد درست مثل سفالگری که در ابتدا فقط سعی می کند ظاهری از سفال را درست کند و بعد با تنظیم پا زدن و نقش زدن و تنگ و گشاد کردن دهانه سفال، آن گل را به محصول نهایی نزدیک می کند؛ شمای نویسنده هم باید این طور عمل کنید: اول بنویسید، هر چه درآمد آرام باشید و بعد، کارد بردارید و تراش دهید و آن قدر این کار را تکرار کنید که از آن نمای سنگی، مجسمه ای زیبا و دیدنی درآید. »

نقطه سر خط و تمام...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی