وبلاگ نوشته های امیر نمازی (معلم اول)

نوشته های ادبی، آموزش نویسندگی خلاق، تجربه ها، آموخته ها، داستان ها و هر چه با واژه عجین است

وبلاگ نوشته های امیر نمازی (معلم اول)

نوشته های ادبی، آموزش نویسندگی خلاق، تجربه ها، آموخته ها، داستان ها و هر چه با واژه عجین است

وبلاگ نوشته های امیر نمازی (معلم اول)

نوشتن، زیباترین حسی است که تا سالیان سال باقی می ماند. هرکس می تواند بنویسد اما هرکس نمی تواند نویسنده شود و اثر برجای بگذارد. این وبلاگ، تلاش دارد تا عشق و شور نوشتن و نویسندگی را در شما ایجاد کند، پرورش دهد و با تراشی، فردای ادبیات را پربارتر کند. بیایید ادبیات و نوشتن را صادقانه دوست بداریم...

آخرین نظرات

درسی از شخصیت پردازی (1)

شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۵۱ ب.ظ

 

درسی از شخصیت پردازی (1)

یادداشتی کوتاه از امیر نمازی

 

نویسنده، در هر داستان، باید جهان متفاوتی از شخصیت داستانی‌ اش را به نمایش بگذارد. جهان متفاوت، یعنی دنیا، روحیات، سلایق، ویژگی‌ها و هزار و یک چیز که در جیب های شخصیت های داستانی اش جا می شوند و آن ها را پر و پیمان می‌ کنند.

ما هر داستان، با جهانی متفاوت رو به روییم که شاید به همان اندازه ذوق و شدت، پیدا نشود؛ اشتباه کسل‌ کننده ‌ای که اغلب دامن‌ گیر نویسندگان جوان و حتی به ظاهر استخوان ‌شکسته ‌هایمان می‌ شود، این است که ما، از سر جهل یا تنبلی یا هزار و یک بهانه‌ ای که حتی خودمان هم می‌ دانیم آن ها درست نیستند، روی شخصیت‌ ها یا کار نمی ‌کنیم یا در هر داستان، از همان گِل و ملاتی که در صد داستان قبل شخصیت ساخته و پرداخته  ایم، کمک می ‌گیریم و نتیجه‌ هم مشخص می‌ شود: داستانی با شخصیت پوشالی که فرسخ ‌ها از پوکی فاصله گرفته و خودش معضلی بر سر قصه است!!

حتماً این حرف را با گوشت و پوست درک می‌ کنید. نویسنده  لج‌ باز یا اشتباه آموزش دیده، تمام تلاشش را روی بیان داستان (داستان­سازی) می ‌گذارد و کاری هم به استامبولی و گِل شخصیت سازی ندارد. اصلاً شاید این بخش از داستان و داستان نویسی را هم به رسمیت نشناسد؛ اما غافل از این که تا شخصیت ‌هایمان جهانی منحصربفرد و متفاوت از داستان و حال و فضای قبلی نداشته و از یک شاکله ساخته شده باشند، خواننده قدیمی و جدید تفاوت محسوسی را احساس نمی‌ کند و مثل بازیگری می ‌شود که در ۹۹ فیلم قبلی‌ اش، با یک حالت، گفتار، روحیه و... بازی کرده و حالا خواننده، شاهد داستان صدمین اش است. پرسش این ‌جاست که آیا این خواننده که حالا خودش از آن بازیگر، بهتر بازی می‌ کند، پای آن صندلی می ‌نشیند یا از پنجره پا به فرار می ‌گذارد؟ این پرسشی است که کمی تفکر خالص و بی تعصب به آن، حق مطلب را به درستی ادا می کند...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی